shop
Sve za punjenje električnog vozila


Vrste punjenja električnih automobila

Type 2

Na području Europske Unije Type 2 je standardni priključak za izmjenično punjenje električnih automobila.

Izmjenično punjenje znači da automobil iz mreže dobiva izmjeničnu jednofaznu (220V) ili trofaznu (380V) struju koju onda pomoću ugrađenog punjača puni u svoje baterije. To je vrsta punjenja koju preko Type2 priključka koristite svugdje osim na brzim punionicama.

O snazi tog punjača ugrađenog u vozilo ovisi i maksimalna snaga punjenja vozila putem Type 2 priključka. Neki stariji automobili imaju punjač snage 4kW, većina modernih automobila može puniti na jednoj fazi snagom od 7kW, a neki modeli imaju mogućnost puniti i na trofaznu struju snagom 11kW. Takvo trofazno punjenje je kod nekih vozila standardno, dok je kod drugih dostupno kao opcija uz nadoplatu prilikom naručivanja novog vozila.

Naknadna ugradnja bržeg punjača u vozilo je skoro pa nemoguća i uglavnom neisplativa, pa je stoga bitno unaprijed provjeriti kakvu vrstu punjenje podržava vozilo koje mislite nabaviti.

S obzirom da je izmjenična struja standardno svugdje dostupna, punjenje preko Type2 priključka se osim za punjenje na punionicama u npr. shopping centrima koristi i u raznim drugim situacijama: za punjenje kod kuće, na vikendici, kao prijenosni punjač na putu, itd.

Svako vozilo sa Type2 priključkom se može puniti sa svakim standardnim Type2 punjačem, a maksimalna snaga punjenja ovisi o najmanjem zajedničkom nazivniku punjača ugrađenog u vozilo, punjača na koji se vozilo priključi i kabela sa kojim su spojeni.

Brzo DC ili AC punjenje

Brzi punjači pune istosmjernom strujom i za to je na vozilu potrebno imati priključak za kombinirani sustav punjenja CCS (Combined Charging System) Combo 2 koji sa donje strane ispod standardnog Type 2 priključka ima još dva dodatna kontakta.

Punjači brzo punjenje zahtijevaju jaki priključak struje i puno elektronike koja regulira istosmjerni napon koji ide direktno u baterije automobila, te su zbog toga i svoje vrlo visoke cijene dostupni samo na javnim punionicama.

Postoje dvije vrste brzog DC punjenja - CCS koji je EU standard, te CHAdeMO koji je standard u npr. Americi. Brze punionice kod nas uglavnom imaju obje vrste priključka, kao i brzi AC koji preko Type2 priključka može puniti 43kW. Takvo brzo AC punjenje podržavaju rijetki automobili (npr. neki modeli Renault Zoe sa oznakom Q), a svoje vozilo možete bez straha spojiti na takvu punionicu iako ima sporije punjenje. Zbog gore spomenutog zajedničkog nazivnika gdje auto, kabel i punionica zajedno određuju koja je maksimalna moguća snaga punjenja, auto će puniti svojom uobićajenom snagom (npr. 7kW).

Prve generacije brzih punjača omogučavale su punjenje snagom do 50kW, dok nove punionice nude brzine od 150, pa i preko 300kW za rapidno brzo punjenje baterija u svega 15-20 minuta.

Za zdravlje baterije uvijek je bolje sporije punjenje, te punjenje do 70-80% napunjenosti jer se tako produžava vijek trajanja baterije i smanjuje njena degradacija kapaciteta. Preporuka je da se baterija tako puni u redovitoj svakodnevnoj upotrebi, a kada postoji stvarna potreba npr. dulji put kada trebate čim prije napuniti bateriju i ići dalje - tada punite koliko treba brzo i do punog kapaciteta (100%).